Studium z historii technologii otwórz / pobierz plik pdf
Wrzesień 2017. Książka jest studium z historii technologii z elementami historii gospodarczej. Zapraszam do lektury i dzielenia się uwagami.
Książkę udostępniam w wersji pdf. Liczy 230 stron. W tym 112 ilustracji i 13 tabel. Poniżej przedstawiam spis treści.
Plik pdf. jest zaopatrzony w zakładki i linki. Spis treści jest zbiorem linków do odpowiednich fragmentów książki. Każdy tytuł w książce jest linkiem do spisu treści. Wszystkie numery ilustracji zamieszczone w książce są linkami do odpowiednich ilustracji. Ułatwia to szybkie obejrzenie powoływanej w tekście ilustracji. Numer ilustracji pod samą ilustracją jest linkiem powrotnym. Ułatwia to szybki powrót do czytanego tekstu.
18.XII.2017 Obecna wersja ma numer 1.1. Po otrzymanych uwagach i własnych przemyśleniach, postanowiłem dokonać pewnych uzupełnień. Zacząłem nad nimi pracować w listopadzie. Początkowo spodziewałem się niewielkich zmian, ale będzie ich znacznie więcej. Do tekstu wprowadzam sporo zmian redakcyjnych oraz poszerzam Zakończenie oraz fragment o nowych technikach nawigacyjnych. Zostanie też dodanych kilkanaście nowych ilustracji a spora ich liczba zostanie zmieniona. Objętość książki zwiększy się nieznacznie, o kilkanaście stron. Niestety, inne obowiązki przerwały tę pracę i nie wrócę do niej wcześniej niż za kilka miesięcy.
Spis treści
Spis ilustracji
Spis tabel
Wstęp
Odmienne tradycje północy i południa
Różne warunki naturalne
Żagle i wiosła i główne linie ewolucji
Plan tekstu
Historyczne znaczenie żeglugi we wzroście gospodarczym Europy
Od przełomu tysiącleci do X wieku. Morze Śródziemne
Rzym przełomu tysiącleci
Flota zbożowa
Szczyt aktywności morskiej i przesilenie IV wieku
Ewolucja kadłuba I – XI wiek
Takielunek I – X wiek
Dzielność morska
Od przełomu tysiącleci do X wieku. Morze Śródziemne – ilustracje
Wieki od IV do XV. Europa północna
Późny antyk, wczesne Średniowiecze
Statki i łodzie Wikingów – uwaga wstępna
Okręty wojenne Wikingów. VIII – X wiek
Knarry – statki towarowe Wikingów. VIII – XIII wiek
Koga. XII – XIV wiek
Holk. XV wiek
Wieki od IV do XV. Europa północna – ilustracje
Wieki XI – XIII. Morze Śródziemne
Wstęp: różne tradycje południa i północy Europy
Statki handlowe Południa Europy. Wieki XI – XIII
Wieki XI – XIII. Statki Południa. Ilustracje
Pierwsze spotkania statków z południa i północy Europy. Wieki XI – XIII
Wieki XIV – XVI. Morze Śródziemne
Proces asymilacji północnej kogi na Morzu Śródziemnym. Wieki XIV – XV
Asymilacja kogi na południa – ilustracje
Trasy handlowe lądowe i morskie. koszty transportu
Wielka galera handlowa
Wielka galera handlowa – ilustracje
Karaka
Szybkość podróży morskich i związane z nimi ryzyka
Karaka – ilustracje
Wieki XIV – XVII. Wynalazki iberyjskie
Karawela
Karawela – ilustracje
Postęp w technice nawigacyjnej
Postęp w nawigacji – ilustracje
Galeon
Galeon – ilustracje
Wieki XIV – XVII. Fluita niderlandzka
Fluita niderlandzka – tabele i ilustracje
Zakończenie – dlaczego Europejczycy?
Literatura cytowana, wykorzystana, rekomendowana
Kiedy Średniowiecze wchodziło na historyczną scenę (V-VI wiek), statki albo powielały rozwiązania antyczne (Morze Śródziemne) albo nadawały się, z kilkoma tylko wyjątkami, do żeglugi przybrzeżnej (Europa północna). Kiedy Średniowiecze dobiegało końca europejskie statki pływały już po oceanach a ich dzielność morska, nośność, uzbrojenie oraz infrastruktura żeglugowa zapewniały im przewagę na każdym akwenie. Upłynie następne sto lat a przewaga ta zamieni się w pozycję światowego hegemona morskiego. Nie nastąpiłoby to bez technologicznego wrzenia w okresie Średniowiecza.
Transport morski, statki i przemysł stoczniowy stanowiły koło zamachowe rozwoju technologicznego Europy. Postęp techniczny w tych dziedzinach był najszybszy, produktywność transportu morskiego rosła szybciej niż jakiejkolwiek innej branży ekonomicznej.
Efekty technologiczne, ekonomiczne, naukowe, polityczne i społeczne rozwoju europejskiego morskiego transportu wystarczają, by zapoznać się bliżej z ewolucją statków od V do końca XV wieku i zobaczyć jakie czynniki stymulowały postęp technologiczny w tej dziedzinie.